De Lijn lanceert dit najaar een actie waarbij abonnees de kans krijgen om hun jaarabonnement op pauze te zetten. Zowel nieuwe als bestaande abonnees van De Lijn kunnen vanaf vandaag hun jaarabonnement tot 20 dagen pauzeren.
Met deze piloot speelt De Lijn in op de vraag naar meer flexibiliteit in onze dagelijkse mobiliteit.
Flexibiliteit voor trouwe en nieuwe abonnees
Onze verplaatsingspatronen zijn veel flexibeler geworden: er wordt vaker van thuis gewerkt, studenten volgen soms onderwijs op afstand, iemand breekt zijn/haar been, ...
Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer flexibiliteit, lanceert De Lijn nu – als tijdelijke actie – het abonnement met pauzeknop. Zo kunnen onze reizigers hun tijd in eigen handen nemen.
Lydia Peeters, minister van Mobiliteit: 'Ik heb aan De Lijn gevraagd een piloot uit te werken waarbij abonnementen flexibeler kunnen ingezet worden. Op die manier speelt De Lijn op een klantgerichte manier in op het nieuwe normaal, waarbij dagelijkse verplaatsingspatronen soms omwille van uiteenlopende redenen kunnen wijzigen.'
Elke jaarabonnee die zich tussen 19 oktober en 19 november registreert via https://www.delijn.be/pauzeknop, kan aan deze actie deelnemen.
Deze actie is voor De Lijn een piloot in de richting van meer flexibele tarieven op maat van de veranderde verwachtingen van onze klanten.
Hoe werkt het?
Houders van een jaarabonnement Omnipas* of Buzzy Pazz kunnen gebruik maken van het systeem.
Op het klantenportaal (https://www.delijn.be/pauzeknop) duiden reizigers aan op welke data het abonnement gepauzeerd moet worden in de vooropgestelde periode. Pauzeren kan niet tijdens weekends, schoolvakanties en officiële feestdagen.
Na deze periode (dus na 2 april 2021) worden de gepauzeerde dagen (maximaal 20) omgezet in een overeenkomstig geldbedrag dat wordt teruggestort.
* De pauzeknop is niet geldig bij gratis abonnementen (PMH, DBS4, ...), studentenbuspassen, geïntegreerde abonnementen (citypas, MTB, MTB+) en gecombineerde abonnementen.